Het merk Ortovox maakte in 1980 zijn debuut toen Gerald Kampel en Jürgen Wegner samenwerkten om het eerste dubbele frequentie DVA-apparaat, de Ortovox F2, op de markt te brengen. Dit revolutionaire lawinezoekapparaat overtrof onmiddellijk alle oudere DVA-apparaten, die destijds niet compatibel waren met elkaar. De F2 was het enige apparaat dat de verschillende frequenties kon detecteren die toen werden gebruikt. Het duurde slechts twee jaar voordat Ortovox de nummer één werd in de DVA-sector.
Enkele jaren later breidde het merk zijn aanbod uit met een eerste rugzak van Ortovox, speciaal ontworpen voor skiën, evenals een lichte en stevige sneeuwschep en een opvouwbare sneeuwsonde. In 1988 zette Ortovox in op wol om een complete lijn van hoogwaardige technische kleding te ontwikkelen, zoals fleeces en skijassen. Zo werden de voordelen van wol herontdekt: een natuurlijk en hernieuwbaar product, zeer zacht aanvoelend, snel drogend, warm blijvend, zelfs als het nat is, en met de unieke eigenschap dat het van nature antibacterieel en geurvrij is.