Tourski bindingen wetenswaard
Werkwijze van een binding voor tourski :
De alpiene skibinding die de skischoen aan de ski vasthoudt en deze vrijlaat bij een val, die kent u reeds.
De tourski binding herneemt dit principe bij het afdalen, maar bezit tevens un funktie die de hiel vrijlaat bij het stappen.
Op deze manier kan men de ski op een natuurlijke wijze laten glijden bij het stijgen, zonder al teveel inspanning.
Er bestaan hiervoor diverse werkwijzen welke beantwoorden aan de betreffende praktijk, maar het principe blijft gelijk.
Bij het stijgen :
De schoen blijft verankerd aan de voorzijde, terwijl de hiel vrij beweegt.
Een inzetstuk, ook wel stijghulp genoemd, kunnen onder de hiel worden geplaatst om de kuiten te ontlasten bij steile hellingen.
Sommige bindingen zijn zelfs voorzien van inzetstukken met verschillende hoogte voor diverse hellingshoeken.
En het rechtzetten of neerleggen van een stijghulp is kinderspel met de punt van de skistok.
Alle tourski bindingen kunnen zonodig ook worden gemonteerd met sneeuwijzers. Deze werken als echte stijgijzers bij een te harde sneeuw.
Bij elke pas gaat het sneeuwijzer de ijslaag doorbreken en het terugglijden van de ski verhinderen, daar waar de skikanten en stijgvellen geen houvast meer bieden.
Bij het afdalen :
Hier werken tourski bindingen weer zoals klassieke bindingen, welke de schoen volledig onbeweeglijk houden. Bij pinbindingen volstaat het dan om het hielstuk een kwartslag te draaien om de pinnen op de juiste plaats te zetten, vervolgens het voorstuk en dan het hielstuk vast te klipsen. Bij een plaatbinding volstaat het om de hiel neer te zetten op de ski en de sluiting vast te klipsen met de skistok.
De verschillende typen binding bij een tourski :
Diverse skipraktijken leiden natuurlijk ook tot diverse tourski bindingen, welke elk beantwoorden aan specifieke eisen :
- deze met een minimum aan gewicht voor wedstrijskiërs op zoek naar elke gram die er teveel aan is
- deze met een robuuste bevestiging en optimale beveiliging voor de veeleisende freeriders
- deze met een fijne afweging tussen gewicht en veiligheid voor polyvalente tourskiërs
Opmerking : voor de duidelijkheid kozen we hier voor een indeling volgens het gewicht van de binding.
De Low tech wedstrijdbinding
Dit zijn de lichtst beschikbare bindingen (minder dan 300g het paar). Zeer sober van stijl, bezitten deze bindingen geen veiligheidssysteem vooraan en zeer zelden wel achteraan.
Een skistopper, te zwaar, wordt vervangen door een leash en het vaste hielstuk beschikt meestal niet over een stijghulp. De bedoeling hier is zo weinig mogelijk gewicht om grote hoogteverschillen in rekordtijd te kunnen overbruggen.
De bekenste wedstrijdbindingen zijn de Dynafit Low Tech Race, ATK Revolution, Plum Race.
De Low Tech bindingen
Beter beveiligd dan de wedstrijdbinding, maar nog met een laag gewicht (300-9000 gram per paar), beschikken deze over een veiligheidsbinding aan de hiel. Het zijn de ideale bindingen voor de rando light. Het risiko op ongelukken wordt hiermee sterk teruggebracht.
Er zijn low tech binding met een draaibaar hielstuk en voorzien van 2 tot 3 stijghulpen, wat een regeling toelaat volgens de helling van het terrein.
Sommige modellen komen zelfs met skistoppers (reken er 200 gram per paar bij) om het gebruik nog veelzijdiger te maken.
De Low tech hybride bindingen
Met een gewicht tussen 1000 en 1700 gram het paar zijn de hybride tourbindingen heel wat zwaarder dan de klassieke low tech bindingen. Daar tegenover bieden ze echter een maximale zekerheid. Het zijn de uitverkoren bindingen voor hen die veiligheid voorop stellen.
Er bestaan 3 grote families van hybride tourbindingen :
- De hybride binding met een drraibaar neusstuk :
Zoals bij alle low tech bindingen bevindt de DIN-regeling zich steeds aan het hielstuk, maar het neusstuk is bevestigd op een veersysteem welke een beperkt draaien toelaat.
Dit systeem verbetert het zijwaarts uitschieten van de schoen bij een val.
Bijvoorbeeld de Dynafit TLT radicqal ST-FT :
- De hybride binding met een DIN-regeling op het neusstuk :
Deze bindingen beschikken over een verbeterd neusstuk, welke een regeling van de DIN-uitschietwaarde toelaat ter aanvulling van de basisinstelling aan het hielstuk.
Voor de eerste keer laat een low tech binding hiermee het uitschieten van de schoen aan het neusstuk toe.
Voorbeeld : de Vipec van Diamir :
- Hybride bindingen met klassiek hielstuk
Een echte hybride binding, ze herneemt de pinbinding op het neusstuk voor een gemakkelijk stappen en het hielstuk van een alpiene binding (met stijghulp).
Dit systeem verbetert de betrouwbaarheid van het veiligheidssysteem bij een val en het vasthouden van de schoen tijdens de afdaling.
Opgelet : deze binding is slecht vereenigbaar met bepaalde tourski schoenen vanwege het hielstuk zonder inserts.
Voorbeeld : de Kingpin van Marker :
De tourski plaatbinding
Deze binding lijkt het meest op de klassieke alpiene binding. We vinden hier een regelbaar hiel- en neusstuk terug, bevestigd op een scharnierende plaat welke eenvoudig kan worden vergrendeld in de afdalingspositie.
De plaatbinding (img/txt: tourski paatbinding) is vereenigbaar met alle schoenen welke voldoen aan de norm ISO 5355 en met een groot aantal tourski schoenen. Ze zijn voorzien van stijghulpen met verschillende hoogten en een regelbare schoenlengte.
Het nadeel van deze bindingen is natuurijk hun gewicht, met minimum 1600 grap per paar en meer volgens het model.
Voorbeeld : de Diamir Freeride binding
Ter afsluiting :
Alle tourski bindingen zijn weliswaar universeel inzetbaar, maar bezitten elk hun specifieke eigenschappen. Het is dus belangrijk zijn materiaal te kiezen in funktie van zijn skipraktijk en zijn technisch kunnen, wat u toelaat het tourskiën te beoefenen onder de meest gunstige omstandigheden.
- voor de liefhebbers van steile hellingen en wedstrijden :
hier is het gewicht bepalend. De Rando Race of wedstrijd bindingen (Low tech competitie binding) van ongeveer 200 gram zijn ideaal.
- voor de lange afstand skiërs :
voor lange trajecten raden we Low Tech bindingen aan, licht en praktisch. Hun regelbare veilgheid en de stijghulp maken hier het verschil. De sportievelingen die meer belang hechten aan de bindingsveiligheid gaan dan weer voor de nieuwste low-tech hybride bindingen.
- voor skiërs die een volledige veiligheid zoeken
en een optimaal comfort bij de afdaling, deze hebben de keuze tussen een hybride binding en een plaatbinding, universeler en goedkoper. De plaatbinding is tevens een goede keuze voor de meeste freeriders.
Aankoophulp :
Bij de keuze van uw tourski binding gelieve goed te letten op de vereenigbaarheid tussen ski's, schoenen et binding. Inderdaad, afgezien van de normen voor skizolen, monteert men geen ultra lichte bindingen op brede ski's en omgekeerd, plaatbindingen hebben weinig zin op ultra lichte ski's.